Naast interieur hebben we nog een andere liefde, en dat is voor de natuur.
Ik kan enorm genieten en gefascineerd raken door alles wat de natuur en de aarde ons te bieden heeft.
Helaas zorgen wij mensen niet zo goed voor onze aarde en dat raakt mij enorm. Als we op deze manier doorgaan met het principe; 'kopen, gebruiken en weggooien' dan zijn onze natuurlijke hulpbronnen, straks volledig uitgeput.
Nu al veroorzaakt de opwarming van de aarde schade aan ecosystemen en vallen er slachtoffers. Gletsjers smelten, poolijs verdwijnt, de zeespiegel stijgt en hevige droogten veroorzaken honger en oorlog. Ik vind het de plicht van onze generatie om hier mee aan de slag te gaan. Gelukkig is bij veel mensen het bewustzijn al vergroot en gaan zij steeds meer op zoek naar producten die op een circulaire manier worden gemaakt, zoals in de natuur te zien is. Waarbij materialen worden hergebruikt en gerecycled.
Ik heb als doel zo veel mogelijk te werken met duurzame materialen en producten.
Zo zal ik proberen de aarde zo min mogelijk te belasten. Of het nu gaat om de meubels, de verlichting of de verf die toegepast wordt, er is altijd een 'groen' alternatief. Om te laten zien dat dit niet hoeft te betekenen dat alles sober, wollig of saai hoeft te zijn heb ik een aantal merken op een rijtje gezet die duurzaam produceren hoog in het vaandel hebben staan en die tevens prachtige producten maken.
Vestingh
Vestingh verkoopt enkel de beste hoogwaardige kwaliteitsverven en zijn dealer van verschillende top merken, waaronder Little Green, Farrow& Ball en Sikkens. Daarnaast hebben zij twee succesvolle eigen labels: LAB en VESTINGH PAINT.
LAB PAINT is een ecologische en duurzame verflijn, ontwikkeld en geproduceerd in Nederland.
Wat ook mooi mee genomen is bij het gebruik van deze verf, is dat bij elke 5 liter verkochte LAB PAINT ze 1 persoon op duurzame wijze kunnen voorzien van zuiver drinkwater. Zo draagt iedere aankoop van een blik LAB PAINT bij aan een mooiere wereld: bij je thuis de verf, waar het nodig is schoon drinkwater.
De Ploeg
Gordijnstoffen zijn ontworpen om bij te dragen aan een goede leef- en werkomgeving. Esthetiek, functionaliteit, comfort en duurzaamheid gaan daarbij hand in hand. In antwoord op de toenemende vraag naar duurzame producten heeft de Ploeg nieuw in de collectie: Return, gordijnen van materiaal dat volledig kan worden hergebruikt. Return zorgt voor vermindering van afval en besparing van grondstoffen. Het is volledig Cradle to cradle.
De Ploeg heeft daarnaast al zijn stoffen geclassificeerd met een greencode, bedoeld om kwaliteiten onderling te kunnen vergelijken en om (verbeter)doelen te formuleren t.b.v. productontwikkeling zodat weloverwogen keuzes gemaakt kunnen worden door ons en onze klanten. Ook hergebruikt de Ploeg al zijn knipafval. Zij maken daar, samen met de ontwerpster Diana van Dongen, tassen, sleeves, poefjes en sieraden van onder de merknaam Koda Amsterdam
Leolux
Leolux werkt al sinds de jaren tachtig aan een schonere productiewijze. Omdat ze hun carbon footprint steeds verder terugdringen en goed letten op de productiewijze en de materialen die ze inzetten, durven ze de stelling aan dat hun designmeubelen een minimale belasting voor het milieu vormen. Daarbij voorziet Leolux op dit moment al voor 67% in haar eigen energiebehoefte door zonnepanelen en het gebruik van bodemwarmte.
Zij streven naar een volledig energie-neutrale productiewijze op afzienbare termijn. De “blue economy” is daarbij hun stip op de horizon. Dat duurzaamheid ook staat voor de lange levensduur van hun producten, dat spreekt voor zich. Elk Leolux meubel is gemaakt voor een lang leven. En na jaren van woonplezier, geeft een herstoffering ze een tweede leven. Lees hier meer over Leolux en hun duurzame projecten.
Hay
Het Deense merk HAY richt zich op het ontwikkelen van duurzame producten die onze impact op het milieu minimaliseren. ”Wij optimaliseren het gebruik van duurzame materialen zoals gerecyclede materialen, FSC-gecertificeerd hout en lak op waterbasis, met een groeiend aantal eco-gecertificeerde producten. Wij hanteren strenge wettelijke eisen en het merendeel van onze producten wordt getest om te voldoen aan internationale normen voor sterkte, duurzaamheid en veiligheid.”
HAY heeft altijd geloofd dat een goed ontwerp ieders recht is. Daarom hebben de medeoprichters en Creative Directors Mette en Rolf Hay zich er vanaf het allereerste begin op toegelegd om samen te werken met de beste ontwerpers van hun generatie van over de hele wereld. Dit om producten van hoge kwaliteit te creëren die toegankelijk zijn voor een breed publiek.
Forbo
Een van de bekendste en meest gebruikte producten van Forbo is Marmoleum. Marmoleum van Forbo Flooring is door de universiteit van Leiden uitgeroepen tot duurzaamste vloerbedekking ter wereld. Marmoleum is zeer slijtvast en kent een lange levensduur. Wat veel mensen niet weten is dat Marmoleum ook een natuurproduct is (97%) gemaakt van lijnzaadolie, hars, tallolie, houtmeel, kalksteen, pigmenten, jute en lak. Alleen de pigmenten en lak zijn niet van natuurlijke oorsprong. Daarnaast is 67% van de bestanddelen hernieuwbaar en plantaardig. Biomassa is afkomstig van natuurlijke & hernieuwbare grondstoffen zoals hout, lijnzaadolie of jute. Er is geen sprake van uitputting van deze grondstoffen, ze groeien makkelijk weer terug.
Marmoleum wordt gemaakt van hernieuwbare & natuurlijke grondstoffen. Deze grondstoffen onttrekken CO2 uit de lucht om te kunnen groeien. Daarnaast is het gebruik van fossiele brandstoffen voor de productie van Marmoleum enorm gereduceerd. Forbo produceert daardoor een CO2 neutrale vloer.
Naast dat het marmoleum dus een hele duurzame keuze is, is het ook nog eens heel erg mooi product om te zien. Tegenwoordig wordt marmoleum daarom steeds meer toegepast bij mensen thuis en niet meer alleen in scholen of kantoren.
The Substitute
Sinds kort ben ik lid van The Substitute.
Een platform ter bevordering van de verduurzaming van de interieur en verbouwbranche.
Dit is de eerste community voor duurzame merken, makers & professionals (interieurarchitecten, ontwerpers en stylisten). Hier delen wij netwerk, kennis en marketing-power in een online community met offline events.
Dit is voor mij een enorme bron van informatie, met als doel overzicht, inspiratie & kennis op het gebied van duurzaam wonen zodat ik gemakkelijk duurzame keuzes kan maken.